Wydział Jazzu i Muzyki Estradowej

W dobie nieustannego rozwoju technologii multimedialnych i ciągłego zapotrzebowania na nowe, kreatywne produkcje artystyczne w obrębie sztuki muzycznej zaistniała potrzeba powołania do życia w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina nowej specjalności, dedykowanej muzykom instrumentalistom działającym w obszarze szeroko pojętej muzyki rytmicznej i improwizowanej. W październiku 2017 r na WYDZIALE INSTRUMENTALNYM został utworzony nowy KIERUNEK: Jazz i Muzyka Estradowa a w ramach kierunku specjalność: Jazz i World Music-tym samym Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina dołączył do polskich uczelni kształcących artystów scen jazzowych. 01.10.2019 w ramach zmian strukturalnych związanych z nową ustawą o szkolnictwie wyższym 2.0 w naszej uczelni Kierunek został umiejscowiony na nowopowstałym WYDZIALE JAZZU I MUZYKI ESTRADOWEJ.

Adresatem naszej oferty edukacyjnej są praktykujący artyści-wykonawcy, poszukujący w swej twórczości innowacji w uprawianych gatunkach muzyki z uwzględnieniem współcześnie zachodzących zmian.
Istotą studiów jest osobisty plan stworzony przez studenta, swoista wizja uwzględniająca artystyczne cele i rozwój, wykorzystująca proponowaną przez uczelnie gamę rozwiązań.
Zajęcia oparte są głównie na projektach, ćwiczeniach, mistrzowskich lekcjach z renomowanymi artystami, kontaktach z przedstawicielami środowiska. Dają one studentowi możliwość ustalenia własnej zawodowej drogi i twórczych poszukiwań opartych na analizie i refleksji nad własną twórczością wykonawczą i tożsamością artystyczną. Studenci zostają wyposażani w znakomitą technikę oraz umiejętność kreatywnej i twórczej prezentacji.
W czerwcu 2020 r. pomimo nadzwyczajnych epidemicznych okoliczności odbyły się pierwsze, znakomite dyplomy licencjackie w specjalności Jazz i World Music.

Od roku  akademickiego 2020-21 uruchomione zostały studia magisterskie - JAZZ, które są kontynuacją myśli edukacyjnych prezentowanych na studiach licencjackich.  Program studiów magisterskich wyposażony został w nowoczesne treści, które pozwolą absolwentowi nie tylko na udoskonalenie warsztatu wykonawczego ale również na zdobycie kompetencji i umiejętności koniecznych do tworzenia własnej muzyki. W programie studiów duży nacisk położony jest na nowoczesne technologie, które wspomagają w dzisiejszych czasach prace muzyków oraz na produkcję i promocję własnych projektów. Umieszczone są również zagadnienia z zakresu budowania własnej, artystycznej marki i działalności w zazębiających się światach: artystycznym i biznesowym. Studenci mają również możliwość zdobycia uprawnień pedagogicznych przy współpracy z Kolegium Pedagogicznym UMFC.

  • INFORMATOR - PIERWSZY STOPIEŃ

    Kierunek: Jazz i Muzyka Estradowa
    Specjalność: jazz i world music  
    Studia licencjackie, stacjonarne, 3-letnie 

    Adresatem studiów są praktykujący artyści-wykonawcy, poszukujący w swej twórczości zarówno tradycji jak i innowacji w uprawianych gatunkach muzyki z uwzględnieniem współcześnie zachodzących zmian. Istotą studiów jest osobisty plan stworzony przez studenta, swoista wizja uwzględniająca artystyczne cele i rozwój, wykorzystująca proponowaną przez uczelnie gamę rozwiązań. Specjalność wyodrębnia trzy profile, które dzięki konstrukcji planów studiów przenikają się i uzupełniają. Przedmioty dedykowane każdemu z profili ujęte są w planie studiów w rozszerzeniach przedmiotów kierunkowych:

    • ROZSZERZENIE I JAZZ – PROFIL WYKONAWCZY
    • ROZSZERZENIE II JAZZ – PROFIL WYKONAWCZO-AUTORSKI
    • ROZSZERZENIE III WORLD MUSIC

    Proponowane zajęcia bazujące głównie na projektach, ćwiczeniach, mistrzowskich lekcjach
    z renomowanymi artystami, kontaktach z przedstawicielami środowiska dadzą studentowi możliwość ustalenia własnej zawodowej drogi, twórczych poszukiwań opartych na analizie i refleksji nad własną twórczością wykonawczą i tożsamością artystyczną oraz podstawy produkcji muzycznej. Oprócz solidnych podstaw warsztatu i techniki instrumentalisty, studenci zostaną wyposażeni w podstawy edycji nut, kompozycji i aranżacji oraz umiejętność kreatywnej i twórczej prezentacji.

    Wykaz pedagogów prowadzących instrument główny w roku akademickim 2024/2025:

    Jazz

    • flet: prof. dr hab. Ryszard Borowski, dr hab. Janusz Brych, prof. UMFC
    • saksofon: dr hab. Janusz Brych, prof. UMFC
    • puzon: mgr Szymon Klekowicki
    • trąbka: dr Jerzy Małek
    • perkusja: dr Cezary Konrad, mgr Michał Miśkiewicz
    • akordeon: dr hab. Rafał Grząka, prof. UMFC
    • fortepian: prof. dr hab. Włodzimierz Pawlik, mgr Michał Tokaj
    • gitara: prof. dr Marek Napiórkowski, dr hab. Rafał Sarnecki
    • skrzypce: dr Mateusz Smoczyński
    • kontrabas: dr Paweł Pańta
    • gitara basowa: mgr Robert Kubiszyn, dr Paweł Pańta
    • wiolonczela: mgr Krzysztof Lenczowski

    World Music

    • instrumenty perkusyjne: dr hab. Miłosz Pękala prof. UMFC
    • akordeon: dr hab. Rafał Grząka, prof. UMFC
    • kontrabas: dr Paweł Pańta
    • skrzypce, altówka: dr Mateusz Smoczyński
    • wiolonczela: mgr Krzysztof Lenczowski
    • flety: dr Ewelina Grygier
    • cymbały: mgr Marta Maślanka

    Sprawdziany
    Przed przystąpieniem do sprawdzianów wiedzy i umiejętności, kandydat określa wybrane, jedno z proponowanych rozszerzeń specjalności: 
    •    I     Jazz – profil wykonawczy 
    •    II    Jazz – profil wykonawczo-autorski
    •    III   World Music 

    Sprawdziany na jazzowy profil  wykonawczy i profil wykonawczo-autorski:

    rekrutacja obejmuje następujące instrumenty: flet, saksofon, trąbka, puzon, perkusja, akordeon, fortepian, gitara, skrzypce, wiolonczela, kontrabas, gitara basowa

    Kandydatom akompaniują dwie sekcje rytmiczne zapewnione przez Wydział Jazzu i Muzyki Estradowej

                 I ETAP

    • instrument – wykonanie przed komisją dwóch standardów jazzowych do wyboru po jednym z każdej grupy standardów. Lista 10 utworów ( 2 grupy po 5 standardów ) oraz materiały nutowe, zostaną udostępnione kandydatom po rejestracji i wniesieniu opłaty rekrutacyjnej.

      Forma wykonania standardu dla fortepianu, akordeonu, skrzypiec, wiolonczeli, gitary, saksofonu, trąbki, puzonu:

    Temat – 3 / 4 chorusy improwizacji – temat

    Forma wykonania  standardu dla kontrabasu / gitary basowej:

     Temat zagrany przez kontrabas / gitarę basową– 2 chorusy ( prezentacja linii basowej ) – chorus solo – temat

    Forma wykonania standardu dla perkusji:

    I standard – Temat – 1 chorus akompaniament – 3-4 chorus solo oparte o cztero lub ośmiotaktowe frazy – temat

    (dopuszczalne wykonanie sola stanowiącego łącznik między utworami)

    II standard – Temat – 2 chorusy akompaniamentu – solo open lub na formie standardu – temat

    • improwizacja oraz czytanie nut a’ vista (przeczytanie fragmentów utworów przygotowanych przez komisję na podanym schemacie harmonicznym z podkładem muzycznym)

    perkusja: improwizacja na przygotowanych przez komisję schematach rytmicznych lub fragmentach utworów muzycznych

    II ETAP

    • kształcenia słuchu z  elementami  harmonii – zakres materiału szkoły muzycznej II stopnia (egzamin ustny)
    • wiedza ogólna z zakresu jazzu i world music – egzamin ustny sprawdzający podstawową wiedzę  kandydata w zakresie muzyki jazzowej, znajomości stylów, twórców, wykonawców, instrumentarium oraz bieżących wydarzeń kulturalnych.

    Sprawdziany na profil world music

    rekrutacja obejmuje następujące instrumenty: flety, instrumenty perkusyjne, akordeon, skrzypce,  altówkę, wiolonczelę, cymbały

                I ETAP

    • instrument – wykonanie  wraz z improwizacją dwóch utworów na bazie muzyki tradycyjnej (ludowej, etnicznej, tradycyjnej) zaprezentowanych solo lub z własnym, dowolnym akompaniamentem zespołu lub podkładu audio (możliwa jedna kompozycja własna)

    Czas prezentacji całości nie może przekroczyć 10 minut.

    • improwizacja na podany temat muzyczny oraz czytanie a' vista – przeczytanie fragmentu utworu przygotowanego przez komisję

    II ETAP

    • sprawdzian z elementami kształcenia słuchu z elementami harmonii zakres materiału szkoły muzycznej II stopnia (egzamin ustny)
    • wiedza ogólna z zakresu jazzu i world music – egzamin ustny sprawdzający podstawową wiedzę  kandydata w zakresie muzyki świata, tradycji, stylów muzycznych, twórców, instrumentarium oraz bieżących wydarzeń kulturalnych.

               Sprawdziany odbywają się w siedzibie UMFC

     

  • INFORMATOR - DRUGI STOPIEŃ

    Kierunek: Jazz i Muzyka Estradowa
    Specjalność: jazz 
    studia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie

    Adresatem studiów są zawodowi muzycy jazzowi – absolwenci studiów licencjackich, pragnący pogłębić wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu szeroko pojętej muzyki jazzowej oraz znaleźć inspiracje do realizacji własnych celów artystycznych. Studia dają również możliwość zdobycia uprawnień pedagogicznych do prowadzenia zespołów jazzowych przy współpracy z Kolegium Pedagogicznym.

    Rekrutacja obejmuje następujące instrumenty: flet, saksofon, trąbka, puzon, perkusja, akordeon, fortepian, gitara, skrzypce, wiolonczela, kontrabas, gitara basowa.

    W roku akademickim 2024/2025 przedmiot kierunkowy będzie prowadzony przez następujących pedagogów:

    flet: prof. dr hab. Ryszard Borowski, dr hab. Janusz Brych, prof. UMFC

    saksofon: dr hab. Janusz Brych, prof. UMFC

    trąbka: dr Jerzy Małek

    puzon: mgr Szymon Klekowicki

    perkusja: dr Cezary Konrad, mgr Michał Miśkiewicz

    akordeon: dr hab. Rafał Grząka prof. UMFC

    fortepian: dr hab. Włodzimierz Pawlik, mgr Michał Tokaj

    gitara: prof. dr Marek Napiórkowski, dr hab. Rafał Sarnecki

    skrzypce: dr Mateusz Smoczyński

    kontrabas: dr Paweł Pańta

    gitara basowa: mgr Robert Kubiszyn, dr Paweł Pańta

    wiolonczela: mgr Krzysztof Lenczowski

    • prezentacja artystyczna 15-20 minut składająca się ze standardów jazzowych lub kompozycji własnych, zróżnicowanych pod względem stylu, tempa i metrum, zawierających rozbudowane improwizacje kandydata. Prezentacja wykonana z własną sekcją rytmiczną lub podkładem muzycznym (kandydat występuje z własnym akompaniamentem – podkład lub zespół do 4 osób)
    • rozmowa kwalifikacyjna – sprawdzian wiadomości z dziedziny historii jazzu oraz szeroko pojętego życia kulturalnego

     

             Sprawdziany odbywają się w siedzibie UMFC
     

  • Pliki muzyczne do pobrania

    Podkłady wymagane do egzaminu z instrumentu na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej
    Kandydat wybiera dwa standardy po jednym z każdej grupy standardów. Pliki z podkładem w formacie mp3 zawierają odpowiednio przygotowane akompaniamenty dla kandydata na: 
    - kontrabas/gitarę basową
    - perkusję
    - fortepian, akordeon
    - saksofon, trąbkę, flet, skrzypce, wiolonczelę, gitarę.

    Forma wykonania standardu: temat – improwizacje – temat (długość improwizacji według formy danego podkładu)
    - basiści – prezentacja powinna zawierać również w jednym z chorusów umiejętność akompaniowania (np. walking)  
    - perkusja – prezentacja powinna zawierać również solo improwizowane
    - fortepian i akordeon – prezentacja powinna zawierać zróżnicowane zagranie tematu
    - instrumenty dęte, skrzypce i wiolonczela – grają prezentację według schematu podkładu prezentując temat i improwizacje
    - gitara – prezentacja powinna zawierać obok tematu i improwizacji również chorus akompaniamentu

    Uwaga! W razie problemów z pobraniem pliku bezpośrednio po jego wyborze (kliknięciu), prosimy o jego zapisanie poprzez kliknięcie na dany link prawym przyciskiem myszy i wybór opcji „Zapisz element docelowy jako…”.
    Pliki do pobrania:
    A442 – strojenie [mp3]

    Kontrabas/Gitara basowa
    Grupa I
    Recorda-me – Joe Henderson  [mp3]
    Straight no chaser – Thelonius Monk  [mp3]
    Donna Lee – Charlie Parker  [mp3]
    Oleo – Sonny Rollins  [mp3]
    On green dolphin street – Bronisław Kaper  [mp3]
    Grupa II
    Someday my prince will come –  Larry Morel / Frank Churchill  [mp3]
    Body and Soul – Edward Heyman / Rober Sour / Frank Eyton  [mp3]
    Take 5 – Dave Brubeck  [mp3]
    Have you met Miss Jones – Richard Rodgers / Lorenz Hart  [mp3]
    My one and only love – Guy Wood / Robert Mellin  [mp3]

    Perkusja
    Grupa I
    Recorda-me – Joe Henderson  [mp3]
    Straight no chaser – Thelonius Monk  [mp3]
    Donna Lee – Charlie Parker  [mp3]
    Oleo – Sonny Rollins  [mp3]
    On green dolphin street – Bronisław Kaper  [mp3]
    Grupa II
    Someday my prince will come –  Larry Morel / Frank Churchill  [mp3]
    Body and Soul – Edward Heyman / Rober Sour / Frank Eyton  [mp3]
    Take 5 – Dave Brubeck  [mp3]
    Have you met Miss Jones – Richard Rodgers / Lorenz Hart  [mp3]
    My one and only love – Guy Wood / Robert Mellin  [mp3]

    Fortepian/Akordeon
    Grupa I
    Recorda-me – Joe Henderson  [mp3]
    Straight no chaser – Thelonius Monk  [mp3]
    Donna Lee – Charlie Parker  [mp3]
    Oleo – Sonny Rollins  [mp3]
    On green dolphin street – Bronisław Kaper  [mp3]
    Grupa II
    Someday my prince will come –  Larry Morel / Frank Churchill  [mp3]
    Body and Soul – Edward Heyman / Rober Sour / Frank Eyton  [mp3]
    Take 5 – Dave Brubeck  [mp3]
    Have you met Miss Jones – Richard Rodgers / Lorenz Hart  [mp3]
    My one and only love – Guy Wood / Robert Mellin  [mp3]

    Sekcja - saksofon, trąbka, flet, skrzypce, wiolonczela, gitara
    Grupa I
    Recorda-me – Joe Henderson  [mp3]
    Straight no chaser – Thelonius Monk  [mp3]
    Donna Lee – Charlie Parker  [mp3]
    Oleo – Sonny Rollins  [mp3]
    On green dolphin street – Bronisław Kaper  [mp3]
    Grupa II
    Someday my prince will come –  Larry Morel / Frank Churchill  [mp3]
    Body and Soul – Edward Heyman / Rober Sour / Frank Eyton  [mp3]
    Take 5 – Dave Brubeck  [mp3]
    Have you met Miss Jones – Richard Rodgers / Lorenz Hart  [mp3]
    My one and only love – Guy Wood / Robert Mellin  [mp3]

     

Wszystkie