Wiktor Szymański laureatem Konkursu nagrań audio i wideo NTAV - polska sekcja Audio Engineering Society
7 listopada 2024 r.
Więcej >
Jeden z pierwszych na świecie i jedyny taki w Polsce ośrodek kształcenia reżyserów dźwięku. Powstał w 1954 roku. Po trzech latach studiów licencjackich, absolwenci mają możliwość ubiegania się o podjęcie dwuletnich studiów magisterskich na jednej z trzech specjalności: reżyserii muzycznej, reżyserii dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyserii dźwięku w multimediach. Absolwenci studiów II stopnia mogą pracować jako reżyserzy i realizatorzy dźwięku, jako operatorzy dźwięku w filmie, jako ilustratorzy muzyczni, ale też w innych profesjach muzycznych lub związanych z kreacją dźwięku.
Przedmioty główne i kierunkowe obejmują m.in.: reżyserię muzyczną, reżyserię dźwięku w filmie, kreację dźwięku w multimediach, nagrania dokumentalne, realizację muzyki elektronicznej, ilustrację dźwiękową, realizację efektu dźwiękowego, fonograficzną analizę partytury, estetykę dźwięku w filmie, historię filmu, techniki studyjne, solfeż barwy, akustykę, elektroakustykę, podstawy elektroniki. Przedmioty muzyczne: czytanie partytur, literatura muzyczna, kształcenie słuchu, gra na fortepianie, chór, instrumentacja, aranżacja, seminarium muzyki jazzowej.
Od roku akademickiego 2018/2019 uległ zmianie wypracowany w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej program i organizacja rozszerzania studiów o przedmioty multimedialne. Kandydaci na studia drugiego stopnia w specjalnościach: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyseria muzyczna, mają możliwość wyboru poszerzenia programu studiów o przedmioty multimedialne realizowanego w oparciu o odrębnie skonstruowane programy studiów.
INFORMATOR - PIERWSZY STOPIEŃ
Kierunek: Reżyseria dźwięku
studia licencjackie, stacjonarne, 3-letnie
Na kierunku Reżyseria Dźwięku prowadzone jest kształcenie reżyserów dźwięku na studiach dziennych, dwustopniowych.
Stopień pierwszy – licencjacki – trwa 3 lata (6 semestrów) i jest stopniem unitarnym, tzn. nie wyróżnia specjalności. Na stopniu licencjackim kształci się umiejętności w zakresie podstaw realizacji nagrań muzycznych (muzyki klasycznej i rozrywkowej) oraz podstaw realizacji dźwięku filmowego. Kształcenie to uzupełnione jest niezbędną wiedzą wybranych dziedzin m.in. akustyki, elektroniki, elektroakustyki. Rozwijane są umiejętności w zakresie kształcenia słuchu, czytania partytur, prowadzone są ćwiczenia m.in. z solfeżu barwy, montażu dźwięku. Etap ten kończy się egzaminem licencjackim, który składa się z prezentacji samodzielnie wykonanych prac artystycznych i autoreferatu na temat jednej z wybranych realizacji.
Od kandydatów wymaga się świadectwa maturalnego z oceną z matematyki albo z fizyki lub informatyki (wyboru przedmiotu dokonuje kandydat). Zaleca się poziom rozszerzony egzaminu maturalnego z przedmiotów powyżej wymienionych.
Sprawdziany
• kształcenie słuchu i harmonia – sprawdziany: pisemne i ustne
• gra na instrumencie lub śpiew
• wiedza o mediach – sprawdzian pisemny
• wiadomości matematyczno-fizyczne – sprawdzian pisemny i ustny (dla kandydatów z maturą sprzed roku 2006 oraz kandydatów bez matury polskiej)
• sprawdzian kierunkowy – ustny
• badanie audiometryczne – przed sprawdzianami kandydaci są zobowiązani wykonać audiometryczne badanie słuchu, przeprowadzone w Katedrze Akustyki Muzycznej i Multimediów UMFC.
Zakres materiału
• kształcenie słuchu i harmonia:
• gra na instrumencie lub śpiew – zaprezentowanie przygotowanego programu (trzy dowolne utwory, najlepiej różne stylistycznie) na wybranym instrumencie (uzgodnionym z Dziekanatem) lub wokalne. Oceniana jest muzykalność kandydata, a nie wirtuozeria wykonania.
• wiedza o mediach (pisemny) — do wyboru jeden z kilku tematów dotyczących z zakresu twórczości muzycznej, filmowej, teatralnej, telewizyjnej, radiowej, nagrań muzycznych, historii kultury
• sprawdzian kierunkowy — obejmuje sprawdzenie przydatności kandydata do studiów na kierunku reżysera dźwięku, wyobraźni dźwiękowej, wrażliwości na barwę dźwięku oraz ogólnej wiedzy o kulturze i mediach
• wiadomości matematyczno-fizyczne — dla kandydatów z maturą sprzed roku 2006 oraz kandydatów bez matury polskiej:
• badanie audiometryczne – zapisy w sekretariacie Wydziału Reżyserii Dźwięku
— tel. (0–22) 278 92 83. Badanie jest bezpłatne.
Dokumenty dodatkowe
• Nuty (ew. kserokopie) partii fortepianowych na egzamin z instrumentu (dotyczy kandydatów grających na instrumencie lub śpiewających z towarzyszeniem fortepianu, a nie posiadających własnego akompaniatora), jeśli kandydat nie ma własnego akompaniatora i chciałby skorzystać z akompaniatora UMFC – należy dostarczyć do dziekanatu wydziału do dnia 04.06.2024 r.
• Badanie audiometryczne słuchu należy wykonać w UMFC (informacje i zapisy – Wydział Reżyserii Dźwięku UMFC tel. 22/278 92 83, badanie jest bezpłatne) – terminy badań podane są na stronie uczelni.
Szczegółowe zasady obliczania ostatecznego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym na studia I stopnia na kierunku reżyseria dźwięku.
Oceny sprawdzianów dokonywane są w skali 25-punktowej.
Końcowa ocena jest sumą:
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać wynosi 170.
Kandydat zostaje zakwalifikowany, jeśli przystąpił do wszystkich sprawdzianów i otrzymał:
Wyniki badania audiometrycznego mają charakter pomocniczy podczas Sprawdzianu kierunkowego.
Szczegółowe zasady obliczania wyniku:
W = 3K + I + SH + M + 0.8P
gdzie:
K - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu kierunkowego (wymagane minimum 18 pkt.)
I - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z gry na wybranym instrumencie (min. 12 pkt.)
SH - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z kształcenia słuchu i harmonii (min. 12 pkt.),
przy czym SH = 0,5(S+H), gdzie:
S - średnia arytmetyczna ocen sprawdzianu z kształcenia słuchu części pisemnej i ustnej
H - średnia arytmetyczna ocen sprawdzianu z harmonii części pisemnej i ustnej
P - liczba punktów uzyskanych z pisemnego Sprawdzianu z wiedzy o mediach
M - liczba punktów uzyskanych ze Sprawdzianu z wiadomości fizyczno-matematycznych albo liczba punktów uzyskanych z przeliczenia wyników pisemnego egzaminu maturalnego z matematyki lub fizyki lub informatyki na skalę 25-punktową wg podanej niżej zasady
M = 0,18Mp + 0,7(Mr)0,5 (min. 12 pkt.)
gdzie:
Mr - Liczba punktów procentowych uzyskanych na egzaminie maturalnym z fizyki lub matematyki lub informatyki na poziomie rozszerzonym
Mp - Liczba punktów procentowych uzyskanych na egzaminie maturalnym z matematyki na poziomie podstawowym, przy czym dla kandydatów zdających maturę w latach 2007-2010 na poziomie rozszerzonym stosuje się przeliczenie wg następującej formuły:
Mp = (53 - 0.53 x PG) + PG
gdzie:
PG - liczba punktów procentowych przeliczonych z poziomu rozszerzonego na podstawowy wg tabeli podanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w rozporządzeniu z dnia 8 września 2006 r.)
http://bip.men.gov.pl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=50
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Jeśli kandydat nie zdawał na maturze fizyki lub informatyki lub matematyki na poziomie rozszerzonym to Mr = 0
INFORMATOR - DRUGI STOPIEŃ
Kierunek: Reżyseria Dźwięku
Specjalności: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji, reżyseria dźwięku w multimediach, reżyseria muzycznastudia magisterskie, stacjonarne, 2-letnie
Na kierunku Reżyseria Dźwięku prowadzone są studiach stacjonarne, dwustopniowe.
Stopień drugi – magisterski – trwa 2 lata (4 semestry). Kandydaci mają do wyboru jedną z trzech specjalności: reżyserię muzyczną, reżyserię dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyserię dźwięku w multimediach. Kandydat może aplikować na więcej niż jedną specjalność. Powinien jednak wskazać preferowaną specjalność. Na specjalności reżyseria muzyczna kształci się umiejętność dokonywania nagrań muzycznych zarówno „live”, jak i nagrań studyjnych (muzyki klasycznej, jazzowej i tzw. rozrywkowej). Na specjalności reżyserii dźwięku w filmie kształci się umiejętności kreowania warstwy dźwiękowej filmu. Na specjalności reżyseria dźwięku w multimediach kształci się umiejętności kreowania dźwięku dla form audiowizualnych i tzw. sound design’u (ogólnie rozumianej kreacji dźwięku). Kształcenie na wszystkich specjalnościach uzupełnione jest wiedzą humanistyczną, głównie z zakresu estetyki: sztuki, muzyki, filmu i fonografii.
Etap kończy się egzaminem magisterskim, na który składa się: prezentacja pracy artystycznej stosownie do specjalności oraz pisemna praca magisterska
Rekrutacja na wszystkie specjalności realizowana jest w dwóch etapach:
Zakres materiału sprawdzianu pierwszego etapu dla wszystkich specjalności obejmuje:
Specjalność: reżyseria muzyczna
Sprawdziany
• sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
• rozmowa kwalifikacyjna
Zakres materiału
• rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii muzycznej, w trakcie której kandydat przeprowadza analizę słuchową nagrania muzycznego przygotowanego przez komisję oraz prezentuje samodzielnie zrealizowane prace: nagrania muzyczne.
Nagrania muzyczne (w liczbie 3) powinny być przedstawione w formacie bez stratnej kompresji danych w postaci plików wave (mogą być na nośniku CD audio).
Dokumenty dodatkowe – niewymagane
Specjalność: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji
Sprawdziany
• sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
• rozmowa kwalifikacyjna
Zakres materiału
• rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii dźwięku w filmie i telewizji, w trakcie której kandydat prezentuje samodzielnie zrealizowane prace: udźwiękowione filmy.
Prace filmowe (co najmniej dwie) powinny być przedstawione w postaci plików audio stereo lub LCR i synchronicznych z nimi plików video w formacie QuickTime dvPAL oraz w postaci otwartej sesji Pro Tools stereo lub LCR; jedną z prezentowanych prac powinien być fragment (około 5-minutowy) filmu fabularnego z warstwą dialogów (który nie musi ale może zawierać warstwę dźwiękową zrealizowaną w oparciu o postsynchrony: zarówno dialogi jak i efekty).
Dokumenty dodatkowe – nie wymagane
Specjalność: reżyseria dźwięku w multimediach
Sprawdziany
• sprawdzian etapu pierwszego (patrz informacja w opisie powyżej)
• rozmowa kwalifikacyjna
Zakres materiału
• rozmowa kwalifikacyjna z zakresu reżyserii dźwięku w formach audiowizualnych, w trakcie której kandydat przedstawia dźwięk do:
1. artystycznej formy audiowizualnej (np. film animowany, film eksperymentalny, etiuda filmowa, video-art, instalacja przestrzeni architektonicznej lub innej przestrzeni publicznej). Praca powinna zawierać dźwiękowe elementy kreacyjne,
2. fragmentu dialogowego filmu fabularnego.
Obie prace powinny być przedstawione w postaci plików audio stereo lub LCR i synchronicznych z nimi plików video w formacie QuickTime dvPAL oraz w postaci otwartej sesji Pro Tools stereo lub LCR.
Dokumenty dodatkowe – niewymagane
Szczegółowe zasady obliczania ostatecznego wyniku w postępowaniu rekrutacyjnym na studia II stopnia na kierunku reżyseria dźwięku na wszystkie specjalności.
Oceny sprawdzianów dokonywane są w skali 25-punktowej.
Końcowa ocena jest sumą:
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać wynosi 75.
Kandydat zostaje zakwalifikowany, jeśli przystąpił do wszystkich sprawdzianów i otrzymał z każdego sprawdzianu co najmniej 12 punktów
Kandydaci na studia drugiego stopnia w specjalnościach: reżyseria dźwięku w filmie i telewizji oraz reżyseria muzyczna, mają możliwość wyboru poszerzenia programu studiów o przedmioty multimedialne, który realizowany jest w oparciu o odrębnie skonstruowane programy studiów. Kwalifikacja odbywa się na podstawie złożenia deklaracji przez kandydata.
7 listopada 2024 r.
Więcej >
29 października 2024 r.
Więcej >
25 października 2024 r.
Więcej >
25 października 2024 r.
Więcej >
21 października 2024 r.
Więcej >
5 lipca 2024 r.
Więcej >
25 czerwca 2024 r.
Więcej >
29 kwietnia 2024 r.
Więcej >
11 marca 2024 r.
Więcej >
12 października 2023 r.
Więcej >
26 października 2022 r.
Więcej >
9 czerwca 2022 r.
Więcej >
9 czerwca 2022 r.
Więcej >
30 maja 2022 r.
Więcej >
10 maja 2022 r.
Więcej >
22 grudnia 2021 r.
Więcej >
26 sierpnia 2021 r.
Więcej >
26 maja 2021 r.
Więcej >
7 kwietnia 2021 r.
Więcej >
19 marca 2021 r.
Więcej >
29 maja 2018 r.
Więcej >
4 kwietnia 2018 r.
Więcej >
7 marca 2018 r.
Więcej >
22 stycznia 2018 r.
Więcej >
18 stycznia 2018 r.
Więcej >
24 października 2017 r.
Więcej >
21 kwietnia 2017 r.
Więcej >
21 marca 2017 r.
Więcej >
7 marca 2017 r.
Więcej >
21 listopada 2016 r.
Więcej >
15 czerwca 2016 r.
Więcej >
29 kwietnia 2016 r.
Więcej >
9 marca 2016 r.
Więcej >
4 marca 2016 r.
Więcej >
1 grudnia 2015 r.
Więcej >
30 czerwca 2015 r.
Więcej >
28 stycznia 2015 r.
Więcej >
11 maja 2012 r.
Więcej >
4 października 2011 r.
Więcej >
12 czerwca 2011 r.
Więcej >